Bilen är gårdagens internet
on August 29th, 2011 at 12:00Det går att dra paralleller. De kanske eller kanske inte är väntade, men det går att dra dem. Så låt oss dra en oväntad sådan:
Bilen är gårdagens internet.
Tänk på saken. Det är ett redskap för underlättandet av överföringen av budskap, information och människor, många är ekonomiskt beroende av det, dess införande in i masskulturen medförde ett massivt förändringsarbete vars konsekvenser vi ännu inte hunnit utröna fullt ut, dess spridning utplånar geografiska skillnader, återvitaliserar förfallna bygder som av olika anledningar blivit geografiskt otillgängliga, är ett fokus för enorm kulturell idolisering och om du är hipp så kör du fortfarande med en gammal klassisk maskin som drivs enbart av ren känsla för stil.
Och nu har vi inte ens börjat prata om bilar.
Bägge delar dessutom egenskapen att så fort någon ifrågasätter nödvändigheten hos endera så genererar det enorma reaktioner från människor som ser sina vardagar hotade. Någonting som är så väldigt självklart för livsföringen upplevs komma under attack, och den omedelbara responsen på en attack är alltid att mobilisera försvar – hur motiverat det än är med en problematisering av fenomenet.
Som med alla beroenden är det inte alltid rationellt att se ifrågasättanden som ett angrepp. Eller att utgå från att den situation som råkar råda just nu är den naturliga för tid och evighet.
Att bilen är gårdagens internet ger oss dock potentiella broar att bygga. Det sägs att det är katastrofalt svårt att förklara internets roll i det nymoderna samhälle vi nu lever i för folk som inte riktigt lever i det. Helt plötsligt finns det ett effektivt sätt att förklara det hela. Säg bara att det finns en ambition att fördyra eller försvåra användandet av deras bilar rejält, och använd sedan den omedelbara ilska som uppstår för att exemplifiera exakt hur de där unga obegripliga internetfanatikerna känner sig när diverse ingrepp planeras på deras förmåga att framföra sina favoritfordon.
Redan där har vi en solid bro av djupgående emotionell förståelse som skulle ha tagit åratal av ineffektivt rationellt förklarande att åstadkomma.
Historien är lite egen av sig. Den upprepar sig aldrig, men den hickar, rimmar, allitererar, använder anmärkningsvärda anaforer och tenderar över lag att följa vissa mönster i sitt framåtskridande. Det går att dra paralleller, och som ett anspråkslöst förslag vill vi lägga fram att börja se internet som en fortsättning av bilen, snarare än som en amorf och obegriplig nykomling som ingen förstår sig på.
Politiken blir så mycket lättare att förklara för väljarna då. Vilken målgrupp och politik det än råkar handla om.
Man skall var lite försiktig med sådana där liknelser, mycket för att de i en diskussion kan leda ganska fel, eller som Rasmus skrev på copyriot
Om bilar hade varit som noder i ett nätverk, så hade varje bil i sin tur kunnat innehålla tusentals nya bilar – och vägar. Smaka på den!
Nu är bilar i och för sig noder i ett nätverk – bara inte samma slags nätverk, och med brutalt mycket mindre bandbredd än vad ens en liten dator har. Såvida vi inte gör fulberäkningar om hur mycket och hur fort en fullmatad hårddisk kan färdas, men det känns som att det vore aningen bredvid den mer övergripande poäng författarna försöker göra: förändring är förändring är förändring, och vi kan lära av den historiska erfarenheten.
Moderniteten började inte igår, trots allt.
En rimligare jämförelse vore väl vägnätet, som tillåter oss att både cykla, åka bil, promenera – någorlunda nätverksneutralt. Iphones och Spotify skulle med god vilja kunna få vara leasingbilar. Cykelbanornas infrastrukturella diskriminering kan ses som ISP:ernas throttling av Bittorrent.