Det här med ansvar
on October 11th, 2011 at 12:00Jag fick häromdagen en länk till ett dokument av någon som reaktion på något jag sagt om att lämna samhällets svaga åt sitt öde. Jag ska länka den till dig också, men först vill jag resonera lite kring det här med ansvar.
Några av er känner kanske redan till Ayn Rand. Hon föddes i Sankt Petersburg 1905 och i samband med den ryska revolutionen konfiskerade staten hennes fars lilla företag. Efter avslutad universitetsutbildning flydde hon till väst och USA och grundade bl.a. objektivismen, en filosofisk inriktning.
Kritiker brukar säga att hon uppfann ett intellektuellt försvar för egoismen, och det är ungefär så jag ser på hennes verk. Jag har kunnat konstatera att många människor som kom till väst från de forna kommunistdiktaturerna var, och är, ur politiskt perspektiv i första hand intresserade av att distansera sig från kommunismen så mycket som möjligt. Sedan går det bra att vara fullständigt okritisk mot alternativen.
Nu var Rand knappast okritisk eftersom hon faktiskt grundade en alldeles egen filosofi, men jag tror att anledningen till att hon ändå körde spikrakt ner i diket var att hon var traumatiserad av kommunismen.
Vad gör då Rand för fel?
Det är det här med ansvar. Vad är ansvar egentligen?
Om vi börjar med att titta på begreppet att “ta ansvar”, det handlar för mig om att se till att något fungerar. Ett företag, ett projekt, en livssituation, en traktor.
Att “ha ansvar” är att vara den som är utsedd att ta ansvaret för företaget, projektet, livssituationen, traktorn.
Och det går ju bra att hålla folk ansvariga för sina liv och sina val… till en viss gräns. Till och med vår lagstiftning erkänner att det finns en gräns för hur mycket ansvar som kan utkrävas av en individ. Har man en tillräckligt svår psykisk störning, kan man inte dömas till fängelse, men väl till sluten psykiatrisk vård.
Däremot förväntas, av någon outgrundlig anledning, samma individ kunna ta ansvar för sin livssituation.
Låt mig göra en sak klart: psykiska störningar yttrar sig ofta just i att de som lider av störningen inte klarar av att ta ansvar för sig själva. Det kan handla om att inte tvätta sig, inte komma ur sängen, inte klara av att förklara sina behov för en myndighetsperson, inte klara av att ha en bostad, inte kunna förstå varför det är viktigt att dyka upp hos socialtjänsten där och då, varför det är viktigt att fylla i den där blanketten, hur den ska fyllas i, inte kunna tacka nej till en klunk öl, etc.
Listan kan göras hur lång som helst.
Då blir jag ärligt talat heligt förbannad när Dick Erixon sitter på sin skyddade verkstad Timbro och skriver en text som denna. Texten är 12 år gammal och fungerar förmodligen än i dag som alibi för arbetslinjen och det dåliga skämt som ska föreställa sjukförsäkringssystem i vårt land.
Här tar Erixon, rätt eller fel, avstamp i Rands filosofi – som går ut på att var och en ska ta ansvar för sig själv, vare sig hen kan det eller ej – och gör det till en fråga om att förskjuta ansvar från samhällets högre skikt till samhällets lägre skikt. Staten ska inte ta ansvar, det ska individen göra. Men det handlar inte bara om staten, det handlar om makten, i alla dess former; konsekvensen blir att inte heller storföretag ska behöva ta något ansvar¹. Det ska ligga på individen. Det är precis det samhälle vi ser omkring oss nu. Inget ansvar hos Reinfeldt, inget ansvar hos Borg. Ansvaret vilar på dig och mig.
Det Erixon säger är att svagheten används för att ursäkta undandragande från ansvar, och att de som inte kan ta ansvar för sig själva används som alibi för att ta ifrån hela folket allt ansvar. Detta är oärligt, eftersom ingen föreslår eller menar att hela befolkningen ska sitta passivt och matas av staten. Och det är heller inget sådant som blir följden av att ha ett socialt skyddsnät i en välfärdsstat. Tvärtom kan vi konstatera, att trots att vi haft ett omfattande socialt skyddsnät i Sverige från 60-talet till åtminstone 80-talet, så hade vi hög sysselsättning och en befolkning som i stort sett tog sitt ansvar, och i den mån sådant ansvarstagande brast, var det oftast av helt andra skäl än att det fanns ett socialt skyddsnät.
Tittar man så på konsekvenserna av den politik som lutar sig mot den här typen av resonemang, är resultatet nedslående, inte minst ur ett ansvarsperspektiv.
De hemlösa ska bära ansvaret för att de rika inte vill. Och dessutom inte bara ansvaret för sig själva, utan ansvaret för samhällets alla tillkortakommanden, från att staten håller ansvarslösa banker under armarna till att staten inte ska få ta ansvar för sjukvården, tandvården, apoteken, samfärdseln, whatnot. Allt ansvar landar på de sjukas axlar, de utförsäkrades axlar, de arbetslösas axlar, de hemlösas axlar.
Det är nog detta Reinfeldt och Borg menar när de talar om “tid för ansvar”; det är tid för folket att ta ansvar där banker, storföretag och politiker struntar i det. Ju förr dess bättre, eftersom det då i ansvarsfullhetens namn går att sänka skatten fortare då.
De sociala skyddsnät som finns i Sverige idag kickar inte in förrän du befinner dig längst ner på botten. Att sätta in resurser på att stötta någon som “bara” är på väg dit finns inte på kartan. Man är hänvisad till att befinna sig i fritt fall tills man faktiskt når botten, och då – när man inte längre har något hem, kanske fastnat i drogberoende, kanske är såväl fysiskt som psykiskt sjuk – då är det så dags att yrvaket försöka rädda livet på en.
Det är det som blir konsekvensen av att med en dåres envishet hävda att alla – oavsett om de är förmögna därtill eller ej – ska ta ansvar för sig själva. Om man nu inte vill vara ännu mer cynisk och säga att äh, varför öda samhällets resurser på den där, det är ju kört ändå.
När det talas om individens ansvar verkar det betyda att du och jag får reda upp det som banker, storföretag och politiker ställt till med.
Och grejar vi inte det får vi skylla oss själva.
¹ Detta är också den helt oreglerade – i vissas terminologi “fria” – marknadens premiss – företagens ansvar begränsas till att generera vinst. Hur det går ihop med att ta ansvar för exempelvis viktiga samhällsfunktioner lämnas som en övning till läsaren.
Du har inte förstått Dick Erixons text.
Det han säger är, enkelt uttryckt, att de som verkligen är svaga, till exempel de hemlösa du nämner, kommer i kläm eftersom vanligt folk tävlar om att framstå som så svaga som möjligt för att tillskansa sig så mycket förmåner som möjligt från staten.
När “invandrare”, “kvinnor”, “barn”, “äldre”, “arbetslösa” osv. utses till “svaga” grupper blir frågan: finns det egentligen någon som inte är “svag”? Finns det någon som kan förväntas själv ta ansvar för sitt liv?
Det Erixon säger är att svagheten används för att ursäkta undandragande från ansvar, och att de som inte kan ta ansvar för sig själva används som alibi för att ta ifrån hela folket allt ansvar. Detta är oärligt, eftersom ingen föreslår eller menar att hela befolkningen ska sitta passivt och matas av staten.
Nej naturligtvis är det ingen som föreslår att hela befolkningen ska sitta passivt och matas av staten. (Ja, förutom de som ropar efter “medborgarlön” då.) Det handlar inte om ett förslag, det handlar om en beskrivning av verkligheten: det civila samhället där människor tar hand om varandra har ersatts av ett samhälle där “staten” har ansvaret för allt, och därmed har människorna själva inget ansvar för något eller någon annan.
Resultatet är ett cyniskt samhälle där människor som behöver hjälp inte får det, för allmänheten anser att allt är statens ansvar samtidigt som staten inte klarar av att lösa allt. Resultat: de får ingen hjälp alls.
Det är detta Dick Erixon hävdar.
Du har inte förstått Dick Erixons text.
Åh, en sån trevlig inledning. Och efter detta hoppas du på en fortsatt sansad debatt? Nå, jag ska göra mitt bästa för att åtminstone inte sänka nivån ytterligare.
Det han säger är, enkelt uttryckt, att de som verkligen är svaga, till exempel de hemlösa du nämner, kommer i kläm eftersom vanligt folk tävlar om att framstå som så svaga som möjligt för att tillskansa sig så mycket förmåner som möjligt från staten.
Det är så han uttrycker sig ja, men tror du att hemlösa är något annat än “vanligt folk”? En alldeles särskild “svag ras” kanske? Vad är poängen med att göra den här indelningen i “verkligt” och “påstått” svaga? Och framför allt, var går gränsen?
Svaret är att gränsen inte finns för att den inte kan dras. Svaret är, att detta att ta bort stödet från de “påstått” svaga är att ta bort stödet för alla, och det är precis det vi ser hända nu. Genom att göra den här falska indelningen i “påstått” och “verkligt” svaga, försöker Erixon (och du) bara hitta ett sätt att motivera att ta bort det stöd, som i verkligheten är till för – och vars frånvaro drabbar – alla.
Nej naturligtvis är det ingen som föreslår att hela befolkningen ska sitta passivt och matas av staten. (Ja, förutom de som ropar efter “medborgarlön” då.)
Hur tänker du nu? Tror du att de som förespråkar medborgarlön tänker sig att alla ska ha typ 50 papp i månaden? I så fall skulle nog ganska många kunna tänka sig att skita i det där med att arbeta.
Men du kan väl inte seriöst tro att någon är så dum att hen vill att samhället ska betala ut 50 papp i medborgarlön?
Så vad tror du då? Att folk som idag har en månadslön på 20 papp gärna ger upp den för att få en medborgarlön på kanske hälften? Låter inte så värst sannolikt, eller hur?
Eller tror du att folk som lever på gränsen inte skulle vara motiverade att skaffa ett jobb och kunna höja levnadsstandarden? Det är väl typ det som driver folk att arbeta idag? Varför skulle de sluta motiveras av samma saker när man inför medborgarlön?
Eller vilken mekanism menar du skulle få alla att passivt matas av staten om man inför medborgarlön?
Eller var det bara ett ogenomtänkt, eller rentav oärligt, argument?
Det handlar inte om ett förslag, det handlar om en beskrivning av verkligheten: det civila samhället där människor tar hand om varandra har ersatts av ett samhälle där “staten” har ansvaret för allt, och därmed har människorna själva inget ansvar för något eller någon annan.
Inget förslag säger du. Varför? Erixon är en skicklig retoriker – som retorisk övning är hans text lysande. Han behöver inte formulera något förslag – den “logiska slutsatsen” om man köper hans resonemang är att strunta i de svaga, för att staten inte ska ha ansvar. Den logiken har uppenbarligen du också sett. Vilka människor menar du (eller Erixon om du inte vill föra egen talan) “tar hand om varandra” i dagens Sverige? Det är lite för många som far riktigt illa för att det ska vara ett trovärdigt alternativ, tycker du inte det själv? Och vilken “verklighet” är det som beskrivs? Exakt när tog den Svenska staten ansvar för allt? Eller ska frågan ställas: Verkligheten, i Sverige på vilken planet?
Här ser vi också nästa feltänk – det binära, antingen har staten allt ansvar eller inget. Låt mig lära ut lite grundläggande logik – motsatsen till “staten har inget ansvar” är inte “staten har allt ansvar” utan “staten har något ansvar”. Det finns förvisso några som anser att allt ansvar ska vila på statens axlar, men den skaran är liten och kan inte räkna in mig i sina led. Och jag kan verkligen inte se hur blogginlägget skulle antyda något annat.
Resultatet är ett cyniskt samhälle där människor som behöver hjälp inte får det, för allmänheten anser att allt är statens ansvar samtidigt som staten inte klarar av att lösa allt. Resultat: de får ingen hjälp alls.
Det är detta Dick Erixon hävdar.
Och, som jag visat, är detta struntprat. Det faller på flera punkter: för det första är motbilden inte en stat som tar allt ansvar, för det andra blir resultatet inte att ingen får hjälp utan att fler får det – och det är bevisat. Fler fick hjälp, och mer hjälp, på 60-, 70- och 80-talen, när vi hade ett rimligare samhälle. Det är till och med bevisat, att hjälpen fungerar bättre när staten faktiskt tar allt ansvar – det är bara att titta på vad som har hänt i Ryssland före och efter Sovjetunionens fall.
Ska vi ta hand om varandra måste det vara vårt gemensamma ansvar och vårt gemensamma är staten. Vad som faktiskt är cyniskt är att hävda att exempelvis psykiskt sjuka ska orka slåss för sin rätt och kunna bo i en lägenhet utan att bli vräkta.
Edit: Den här kommentaren är inte snäll. Argumenten är bra och korrekta men jag hade kunnat hålla en trevligare ton, och inte vara så dryg. Lovar bot och bättring.
Ett av de stora intellektuella ohederligheterna i den där “Var och en får väl ta ansvar för sig själv.” inställningen, är den totala bristen på insikt om begreppet makt och tillgång till resurser.
Den som har stor makt har stor möjlighet (och om man ser det så, också skydighet) att ta ansvar, den som har mindre makt har mindre möjlighet att ta ansvar. I vart fall om man med att ta ansvar menar “Göra något åt situationen”.
På något sätt är det som att de som resonerar utifrån den utgångspunkten utgår ifrån att vi har ett fullständigt jämlikt samhälle där alla har samma resurser och makt från början, och sen är det genom sin egen förskyllan vissa människor hamnar i underläge.
Och det är lite egendomligt, eftersom det oftast är samma människor som slåss med näbbar och klor för att försvara att samhället ska vara ojämlikt…